Freddy Kalas

Fredrik Auke, bedre kjent under artistnavnet Freddy Kalas, har de siste årene tatt Norge med storm med sine ekstremt fengende og populære allsanglåter.
Denne artisten opptrer ikke i år. Se årets program her

 Fredrik var med i årets (2023) sesong av “Hver gang vi møtes” som hadde seersuksess med 900.000 seere bare på
Fredrik sin episode. Gjennom programmet har han overrasket og imponert mange med sin
mangfoldige sangstemme - som igjen har åpnet spennende dører for kommende utgivelser.

Den selverklærte “Sjefen for Fest” har en visjon om å spre glede gjennom sin musikk. Selv
om Freddy først debuterte i romjula 2014, hadde hans stemme allerede blitt hørt millioner av
ganger, gjennom duoen Broiler sine tidligere prosjekter som “Vannski”, “Afterski”, “Bonski”
m.m. Simen Auke i Broiler er lillebroren til Freddy, og sammen har de laget musikk i over 10
år. Det store gjennombruddet som soloartist kom i 2015 da han var den 3. mest strømmede
norske artisten i Norge, kun slått av Broiler og Kygo.

Freddy ble lidenskapelig opptatt av musikk i ung alder. Som tolvåring begynte han å skrive
egne tekster og gjorde seg lokalkjent ved å spille på skoleavslutninger og andre
arrangementer i nærområdet. Allerede da Fredrik var 19 år ga han ut det som ble hans
første hit, under aliaset “Freddy Genius”, med russelåten “Cannabus 2011”. Den vant “Årets
Russelåt” hos NRK Mp3 og klatret til 14. Plass på VG-lista.

I 2014 ble han en del av Sky Agency familien (Broiler, m.flere), og sammen har de tatt festen
til nye høyder. I 2015 gikk Freddy inn i samarbeid med Universal Music Norge. Allerede fra
første låt – ”Pinne for landet” (2014) – tok lytterne han godt imot. Siden den gang har det
gått slag i slag med bl.a. gladlåta «Vibber», til energiske ”Feel Da Rush” og sommerhiten
”Jovial”, som toppet alle hitlistene. Sistnevnte låt gjorde ”Jovial” til det mest søkte ordet på
Google i Norge i 2016.

Han har toppet salgslistene i Norge flere ganger, spilt på VG-lista, Spellemann, Allsang På
Grensen, vært nominert med ”årets låt” hos Spellemann (2016) m.m. Freddy Kalas har
rundet 416 millioner streams (!) på Spotify og fortsetter å være en av landets mest attraktive
sceneartister. I 2018 var Freddy aktuell med NRK’s vennskapskampanje «BlimE» der han
stod i spissen med årets låt. Et godt budskap kombinert med feelgood musikk fikk barn til å
danse BlimE-dansen landet rundt, noe som ble understreket da flere tusen møtte opp for å
danse på en gratiskonsert med Freddy i Lillestrøm 2. September.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjonskapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.